دوشنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
5 ستاره

TQM را جدی بگیرید !!!

سلامی مجدد به همه دوستانم که دست نوشته های مرا دنبال میکنند.

امروز تصمیم گرفتم کمی در مورد سیستم مدیریت جامع کیفیت صحبت کنم.

دقیقاً درسته، از مدیریت جامع کیفیت با پیشوند سیستم نام بردم، بدلیل اینکه یک فرآیند هست.

tqm

تاریخچه آن بصورت زیر میباشد :

۱- ارتقای مستمر کیفیت ( ۱۹۸۰ )

۲- تضمین کیفیت ( ۱۹۵۰ )

۳- کنترل کیفیت ( ۱۹۲۴ )

۴- بازرسی کیفیت ( ۱۹۱۰ )

موارد ۳ و ۴ در تحول مدیریت کیفیت مبتنی بر بازرسی بوده

موارد ۱ و ۲ در تحول مدیریت کیفیت مبتنی بر پیشگیری می باشد.

همانطور که از سال آنها مشخص است در ابتدا مدیریت کیفیت بازرسی حرف اول را میزده بطوریکه تمام فرآیندهای سیستم و ساب سیستم مورد بازرسی قرار میگرفت، اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به قرن ۲۰ میلادی دانشمندان و متفکران مدیریت به نتیجه ای جدید دست یافتند که پیشگیری بهتر از بازرسی یا درمان سیستم است، از آنجا شد که مدیریت مبتنی بر پیشگیری روی کار آمد و تا به امروز به عناوین مختلف در دنیای مدیریت کیفیت (منابع) بکار میرود.

مجموعه تعاریفی در این زمینه از اساتید برتر به شرح زیر است :

◄ کیفیت راهی روش‌مند برای شناسایی و حل مسائل به منظور بهبود عملکرد است. (۱۹۸۲, Deming)

◄ کشف آنچه مشتری می‌خواهد، آموزش به کارکنان برای برآورده ساختن نیاز مشتری و تحویل به موقع خدمات به مشتری.

◄ کیفیت یعنی برآوردساختن نیازهای مشتری در صد در صد موارد (هوگتون ۱۹۹۴)

◄ کیفیت زمانی حاصل می‌شود که مشتریان شما بازمی‌گردند اما محصولات برگشت نمی‌شوند. (نولمان و شانون ۱۹۹۲)

 

و اما اصل مطلب مدیریت جامع کیفیت می گوید :

نگرشی که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تأمین‌کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می‌شود، می‌پردازد.

۱ ) مدیریت : مدیران ارشد به طور کامل پایبند به اجرا هستند.

۲ ) کیفیت : برآورده نمودن خواسته‌های مشتریان

۳ ) جامع : هرکس که با سازمان در ارتباط است، در فرآیند بهبود مستمر درگیر می‌شود.

 

ادوارد دمینگ نیز

متولد ۱۹۰۰ و اخذ درجه دکترا در سال ۱۹۲۸

پس از جنگ جهانی به دعوت اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپنی به ژاپن رفت. به عنوان مشاور آماری برای بازسازی صنایع تخریب شده به ژاپن رفت. دوره آموزش برای مدیران عامل ۲۱ شرکت اصلی ژاپن برگزار نمود.

پیام دمینگ به ژاپنی‌ها نگرش سیستماتیک حل مسأله و PDCA بود.

به کار بستن آموزه‌های دمینگ صنعت ژاپن را احیا و جهانی نمود.

که میتوان از این استاد گرانقدر به موضوعات و اصول زیر اشاره داشت :

آموزههای چهارده‌‌گانه دمینگ

۱ ) ثبات در هدف و وحدت‌رویه در تصمیم‌گیری برای حصول به بهبود کیفیت

۲ ) پذیرش فلسفه جدید بهبود کیفیت

۳ ) پرهیز از وابستگی به بازرسی توده‌ای

۴ ) پایان دادن به توجه صرف به قیمت

۵ ) بهبود دائمی سیستم تولید و خدمات

۶ ) دادن آموزش روش‌های مدرن کار

۷ ) برقراری رهبری

۸ ) بیرون راندن ترس از محیط

۹ ) برداشتن سدبینی بخش‌ها

۱۰ ) حذف شعارها و اهداف کمی برای نیروی کار

۱۱ ) حذف مقادیر کمی یا استاندارد برای نیروی کار

۱۲ ) حذف موانع، افتخار به انجام کار خوب

۱۳ ) ایجاد یک برنامه آموزش قومی

۱۴ ) اقدام برای عملی کردن انتقال

 

مراحل اجرایی سیستم مدیریت جامع کیفیت

اجرای مدیریت جامع کیفیت باید تدریجی و طی مراحلی  انجام گیرد. از زمان تصمیم به اجرای آن تا ادغام کامل با کار روزمره کارکنان سالها طول می کشد. هیچ راه میان بری برای کوتاه کردن این فاصله زمانی وجود ندارد. برای پیاده کردن مدیریت جامع کیفیت الگوهای اجرایی مختلفی به وجود آمده است اما بهترین الگوی اجرایی وجود ندارد.

C4 در TQM

۱ ) تعهد Commitment (روحیه شناگر المپیک که به تنهایی صدها کیلومتر تمرین می‌کند.)

۲ ) تبحر Competence (توانمندی خلبانی کارآزموده)

۳ ) ارتباطات Communication (تماس‌های بحرانی فردی و توافق دوجانبه مدیران و کارکنان برای اینکه جریان کار به نحو پایدار و مطلوب به گردش درآید.)

۴ ) بهبود مستمر Continuous improvement (نیروی محرکه هر فرد برای تعامل)

 

موانع موفقیت مدیریت جامع کیفیت

۱- فقدان تعهد مدیریت

۲- فقدان دورنما و برنامه ریزی

۳- انتخاب استراتژی اجرایی محدود

۴- مد گرایی

۵- وابستگی بیش از حد به ابزار

۶- دیوان سالاری مدیریت جامع کیفیت

۷- عدم تغییر فرهنگ سازمانی

۸- ساختار سازمانی نامناسب

۹- نظام ارتباطی ناکارآمد

۱۰- سیاستهای سازمانی

 

ابزار ها و روش های کنترل کیفی :

  • ۱-فلوچارت
  • ۲- نمودار پارتو
  • ۳- نمودارهای علت و معلولی
  • ۴-طبقه بندی
  • ۵- نمونه برداری
  • ۶- هیستوگرام ها ، دیاگرام های پراکنش
  • ۷- نمودارهای نمایشی و کنترلی

 

 

این بحث را با ذکر یک جمله خاتمه میدم : “تغییر دوست شماست، از آن نترسید

موفق و موید باشید

علیرضا شیری همدانی

 

  • Mixx
  • XING
  • Windows Live
  • Technorati
  • Slashdot
  • Squidoo
  • Posterous
  • Digg
  • Reddit
  • E-Mail
  • Google Bookmarks
  • MySpace
  • LinkedIn
  • Yahoo! Bookmarks
  • Twitter
  • Facebook